torstai 22. maaliskuuta 2012

I don't know


I love being in therapy. It's just constantly fulfilling for me.
- Jennifer Jason Leigh

Terapia.

Terapeutti: Sä jätät joskus menemättä kouluun aamutunnille, mutta terapiaan sä tulet aina, vaikka on meilläkin joskus ollut aamuaikoja. Yhdeksältäkin. Ja muutenkin sä käyt täällä säännöllisesti. Sulla ei ole lähes ollenkaan peruutettuja aikoja. Sä et ole ollut juuri kipeänäkään. Sun peruutetut ajat on varmaan laskettavissa yhden käden sormilla.
Minä: Niin kun mä tarvitsen nämä käynnit... että mä pysyn hengissä.

T: Millä tavalla tää terapia auttaa sua?
Minä: En mä tiedä. 
T: En mäkään.
Minä: Mut onks sillä väliä? Eiks oo tärkeintä, että tää auttaa?
T: On musta hienoa, että tää pitää sut hengissä, mutta kyllä mä haluan tietää miten tää auttaa sua.
Minä: No puhuminen auttaa.
T: Mutta ethän sä enää puhu... tai no puhut, mutta et sillä tavalla kuin ennen.
Minä: Ennen mä valehtelin.
T: No mä en sanoisi sitä valehteluksi. Susta kuitenkin näki, että sä olet masentunut.

Minä näen sen kuitenkin valehteluna. Enkä tiedä, voinko antaa sitä itselleni koskaan anteeksi.

Hiljaisuus. Kuuntelen käytävältä kantautuvia ääniä. Kuulostaa aivan siltä kuin kollegoillasi olisi kakkukahvit. Jollakin olisi syntymäpäivä. Synttärikakkukahvit. Sinä varmasti toivot, että aikamme olisi jo lopussa ja pääsisit rupattelemaan kollegoidesi kanssa ja juomaan kahvia ja syömään kakkua. Toivon, että he jättävät sinullekin kakkua.

T: Mitä sä haluat?
Minä: En mä tiedä.
T: Mitä sä ajattelet?
Minä: En mä tiedä... kun en mä osaa tulkita itseäni enkä mä ymmärrä mitään enkä tiedä mistään mitään.

T: Me voitais sopia, että 'en mä tiedä' olis kiellettyjen asioiden listalla. Kun näyttää, että sä vastaat usein samantien 'en mä tiedä', etkä edes pohdi tarkemmin sitä kysymystä. 'En mä tiedä' tulee sulta aina vaan niin luontevasti.

Olen jo aiemmin puhunut terapiassa 'en mä tiedä' -fraasini käytöstä ja päättänyt luopua siitä (ellen oikeasti tiedä vastausta), mutta nyt olen näemmä huomaamattani alkanut taas viljellä sitä. Täytyy alkaa ajatella. Enemmän.




Kilpirauhaseni vajaatoimintaan määrätty Thyroxin on nyt lopetettu, koska verenpaineeni on jostain syystä korkea.




Devendra Banhart - Inaniel

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti