torstai 5. tammikuuta 2012

Thursday. Just thursday.

Hoitoneuvottelu. Paikalla ovat minä, terapeuttini ja lääkärini. Tarkoitus on keskustella tilanteestani.

Yleensä hoitoneuvotteluissa potilas ja hänen vanhempansa istuvat vastapäätä terapeuttia ja lääkäriä. Koska olen täysi-ikäinen, vanhempiani ei tarvita. Lääkärini istuu tavalliselle paikalleen kirjoituspöytänsä viereen, jotta voisi tehdä muistiinpanoja. Oletan, että sinä hinaat tuolin hänen viereensä, mutta istutkin viereiseeni tuoliin. Haluatko istua samalla puolella kanssani, jotten tuntisi oloani niin orvoksi? Vai istuitko viereeni, jotta voisit tarkkailla paremmin ilmeitäni syliini lasketusta katseestani?

Loppupuolella neuvottelua:

Lääkäri: Teillä näyttää olevan hyvä hoitosuhde, kun sun terapeuttisi voi sanoa hyvinkin suoraan havaintonsa ja päätelmänsä susta, eikä sun ilmeesikään värähdä. Sä kestät sen todella hyvin, sä et tule vihaiseksi eikä sun tee mieli paeta tilanteesta.

Tässä hän on aivan oikeassa. Minun ei tee mieli paeta. Enkä suutu. Miksi suuttuisin? Kaikki sinun päätelmäsi itsestäänselvistä ja ei niin itsestäänselvistä asioista pitävät paikkaansa. Minä en vain ole niitä oivaltanut tai en kykene niitä itse oivaltamaankaan. Sitä paitsi minä haluan tietää kaikki sinun mielipiteesi ja analyysisi minusta. Minä haluan oppia ymmärtämään paremmin itseäni ja käytöstäni. Silloin en olisi niin hämmentynyt. Tuntisin itseni kokonaisemmaksi. Ehjemmäksi. Just tell me what's wrong with me.



Enya - Orinoco Flow

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ootko btw koskaan tehnyt tätä testiä? http://www.tunnelukkosi.fi/testi.php
Itsehän sain kirjan joululahjaksi (hehe kirjoitin sen itse lahjalistaani), eikä toi nyt ainakaan täyskehnolta vaikuta ekan kolmanneksen perusteella. Suositan että etsit kirjastosta tai esim. ostat.

T. Iina

Pura kirjoitti...

Kiitos vinkistä. Täytyykin katsella tota kirjaa. Tein nimittäin ton testin ja tulokset kuvaavat pelottavan hyvin mua ja mun luonnettani.

Lähetä kommentti