keskiviikko 25. tammikuuta 2012

BDI

BECKIN MASENNUSTESTI - BECK DEPRESSION INVENTORY

[  ] En ole surullinen
[  ] Olen alakuloinen ja surullinen
[  ] Olen jatkuvasti alakuloinen ja surullinen enkä pääse tästä mielialasta eroon
[  ] Olen tuskastumiseen asti surullinen ja alakuloinen
[x] Olen niin onneton, etten enää kestä

[  ] Tulevaisuus ei masenna eikä pelota minua
[  ] Tulevaisuus pelottaa minua
[  ] Minusta tuntuu, ettei tulevaisuudella ole tarjottavana minulle juuri mitään
[  ] Minusta tuntuu, etten pääse koskaan eroon huolistani
[  ] Minusta tuntuu, että tulevaisuus on toivoton.
[x] En jaksa uskoa, että asiat muuttuvat tästä parempaan päin

[  ] En tunne epäonnistuneeni
[  ] Minusta tuntuu, että olen epäonnistunut useammin kuin muut ihmiset
[  ] Minusta tuntuu, että olen saanut aikaan hyvin vähän mainitsemisen arvoista
[  ] Kun katson elämääni taaksepäin, se on pelkkää epäonnistumista
[x]Minusta tuntuu, että olen täysin epäonnistunut ihmisenä

[  ] En ole erityisen haluton
[  ] Minua tympäisee
[  ] En osaa nauttia asioista niinkuin ennen
[x] Minusta tuntuu, etten saa tyydytystä juuri mistään
[  ] Olen haluton ja tyytymätön kaikkeen

[  ] En tunne erityisemmin syyllisyyttä
[  ] Minusta tuntuu, että olen aika huono ja kelvoton
[  ] Tunnen melkoista syyllisyyttä
[  ] Koen olevani huono ja kelvoton melkein aina
[x] Tunnen, että olen erittäin huono ja arvoton

[  ] En koe, että minua rangaistaan
[  ] Tunnen, että jotakin pahaa voi sattua minulle
[x] Uskon, että kohtalo rankaisee minua
[  ] Tunnen, että olen tehnyt sellaista, josta minua on syytäkin rangaista
[  ] Olen ansainnut saamani kohtaloniskut

[  ] En ole pettynyt itseeni
[  ] Olen pettynyt itseeni
[  ] En pidä itsestäni
[  ] Inhoan itseäni
[x] Vihaan itseäni

[  ] Tunnen, että olen yhtä hyvä kuin muutkin
[  ] Kritisoin itseäni heikkouksista
[  ] Moitin itseäni virheistäni
[x] Moitin itseäni kaikesta, mikä 'menee pieleen'

[  ] En ole ajatellut tehdä pahaa itselleni
[  ] Olen joskus ajatellut itseni vahingoittamista, mutten kuitenkaan tee niin
[x] Minun olisi parempi olla kuollut
[  ]Perheelläni menisi paremmin, jos minua ei olisi
[  ] Mielessäni on selvät itsemurhasuunnitelmat
[  ] Tapan itseni, kun siihen tulee tilaisuus

[  ] En itke tavallista enempää
[  ] Itken nykyään aiempaa enemmän
[x] Itken nykyään jatkuvasti
[  ] En kykene enää itkemään vaikka haluaisin

[  ] En ole sen ärtyneempi kuin ennenkään
[  ] Ärsyynnyn aiempaa herkemmin
[  ] Tunnen, että olen ärtynyt koko ajan
[x] Minua eivät liikuta lainkaan asiat, joista aiemmin raivostuin

[  ] Olen edelleen kiinnostunut muista ihmisistä
[  ] Muut kiinnostavat minua aiempaa vähemmän
[x] Kiinnostukseni ja tunteeni muita kohtaan ovat miltei kadonneet
[  ] Olen menettänyt kaiken mielenkiintoni muita kohtaan, en välitä heistä

[  ] Pystyn tekemään päätöksiä kuten ennenkin
[  ] Yritän lykätä päätöksentekoa
[x] Minun on hyvin vaikeata tehdä päätöksiä
[  ] En pysty enää lainkaan tekemään päätöksiä

[  ] Mielestäni ulkonäköni ei ole muuttunut
[  ] Pelkään, että näytän vähemmän viehättävältä
[  ] Ulkonäössäni on tapahtunut pysyviä muutoksia, minkä vuoksi näytän rumemmalta
[x] Tunnen olevani ruma ja vastenmielisen näköinen

[  ] Työkykyni on pysynyt ennallaan
[  ] Työn aloittaminen vaatii minulta ylimääräisiä ponnistuksia
[  ] En enää pysty työskentelemään yhtä hyvin kuin ennen
[x] Saadakseni aikaan jotakin minun on suorastaan pakotettava itseni siihen
[  ] En kykene lainkaan tekemään työtä

[  ] Nukun yhtä hyvin kuin ennen
[x] Olen aamuisin väsyneempi kuin ennen
[  ] Herään nykyisin 1-2 tuntia normaalia aikaisemmin enkä nukahda enää
[  ] Herään aikaisin joka aamu. Yöuneni jää n. 5 tuntiin

[  ] En väsy sen nopeammin kuin ennen
[  ] Väsyn nopeammin kuin ennen
[  ] Väsyn lähes tyhjästä
[x] Olen liian väsynyt tehdäkseni mitään

[  ] Ruokahaluni on ennallaan
[  ] Ruokahaluni on aiempaa huonompi
[  ] Ruokahaluni on nyt paljon huonompi
[x] Minulla ei ole lainkaan ruokahalua

[  ] Painoni on pysynyt viime aikoina ennallaan
[x] Olen laihtunut yli 2.5 kg
[  ] Olen laihtunut yli 5 kg
[  ] Olen laihtunut yli 7.5 kg

[  ] En ajattele terveyttäni tavallista enempää
[  ] Kiinnitän tavallista enemmän huomiota särkyihin ja kipuihin, vatsavaivoihin ja ummetukseen
[  ] Tarkkailen ruumiintuntemuksiani niin paljon, ettei muille ajatuksille jää aikaa
[x] Terveyteni ja tuntemusteni ajatteleminen on kokonaan vallannut mieleni

[  ] Kiinnostukseni seksiin on pysynyt ennallaan
[x] Kiinnostukseni seksiin on vähentynyt
[  ] Kiinnostukseni seksiin on huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin
[  ] En ole lainkaan kiinnostunut seksistä

Tulos: 52 pistettä

Jos pisteiden yhteismääräksi tulee 17 tai enemmän, lääkärin puheille menoa suositellaan. Masennus luokitellaan lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi. Yli 30 pistettä viittaa jo vaikeaan masennustilaan, jolloin on viimeistään ehdottomasti syytä hakeutua hoitoon.

Testin voi tehdä täällä.


Maybe there's still some hope.



Clint Mansell - Requiem For A Dream

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Rakas ystävä, sä olet ihana ja nätti ihminen, mutta masennus saa sut näkemään itses erilailla kuin muut näkee. Mun mielestä sulla on paljon toivoa, sun pitää keskittyä paranemiseen ja uskoa siihen ja oottaa sitä päivää kun masennus on voitettu, koska sä ansaitset parempaa.

Pura kirjoitti...

Kiitos kauniista sanoista. Olet oikeassa, elämä olisi helpompaa, jos oppisin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen. Pitäisi myös uskoa enemmän siihen, että jonain päivänä olen taas iloinen, mutta kun vuodet vaihtuu eikä masennus hellitä, on uskominen aina vaan vaikeampaa.

Anonyymi kirjoitti...

Tein kans :/

http://img208.imageshack.us/img208/6121/jfds3uihr23yu3242421.jpg

Pura kirjoitti...

Voimia ja jaksamista sinulle, Anonyymi!

Lähetä kommentti