lauantai 7. lokakuuta 2017

Ready to try

HONE keskiviikkona. Mä meinaan aina unohtaa, että ei-sairaita varten olis varmaan hyvä aina kääntää lyhennökset. Sillä niitähän riittää: hone, sk, uk, syhä, as, rt, pt tai perhet, sostt, vk... mä en varmaan edes muista kaikkia. Monet kyllä lähinnä osastohoitoon liittyen.

Mut siis hoitoneuvottelu. Paikalla lääkäri, mun omahoitaja, kuntoutumisenohjaaja, sosiaalityöntekijä ja minä. Aluksi tuntui aina kamalan kiusalliselta, kun oli niin paljon ihmisiä ja kaikki puhumassa musta ja mun asioista ja vieläpä mun ollessa paikalla. Tai se kun vastaat jotain ja kaikki tuijottaa sua. Mut kaikkeen tottuu.

Mennään lääkärin huoneeseen. Honet ja perhetapaamiset on aina siellä, koska se on isoin huone. Sosiaalityöntekijä menee istumaan mun vakkaripaikalle. Höh, mihin mä nyt istun?

Käydään läpi mun tilannetta. Sovitaan, että hoitoa jatketaan vielä ainakin jonkin aikaa. Mä saan tehtäväksi kirjata ylös seuraavaksi polikerraksi mun motivaatioita kuntoumisen eri osa-alueita kohtaan.

Mietitään myös uuden masennuslääkkeen aloittamista. Brintellix. Melko uusi lääke, josta ei taida olla vielä ihan hirveästi tietoa. Vähän kalliimpikin, mut auttaisi kognitiivisiin toimintoihin ja on kuulemma auttanut monilla keillä ei tavalliset ssri-lääkkeet ole auttaneet. Oon halukas kokeilemaan. Etenkin toimivuus kognition osalta kiinnostaa. Jos sais pään toimimaan. Vielä vaan ei voi aloittaa, koska täytyy ajaa Seronil ensin alas. Mut kahden viikon päästä.

I'm ready to die try.

12 kommenttia:

Aurora kirjoitti...

Toivon, että toi uusi lääke auttaisi sua! Tsemppiä! <3

Pura kirjoitti...

Kiitti, niin mäkin toivon! :)

Anonyymi kirjoitti...

Mutta sun kognitiivisten kykyjen heikentyminen johtuu aliravitsemuksesta, eikö? Masennuskin linkittyy siihen. Ja mulle ainakin sanottiin, että masennuslääkkeet ei silloin auta. Vasta kun ravitsemustila on korjattu, masennuslääkkeistä on mahdollista saada apua. Onkohan tässäkin asiassa nyt sitten erilaisia koulukuntia, vai onkohan tuo uusi lääke sitten juuri siinä mielessä erilainen. Tsemppiä kuitenkin! Lääkkeiden alasajo/ aloitus on monesti rankkaa aikaa.

Pura kirjoitti...

Joo kyllä johtuu siitä ja masennuksesta, vaikka enemmän varmaan aliravitsemuksesta. Silti toivon, että se lääke vois korjata edes jotain. Niin en tiiä, voisko toi lääke tosiaan olla jotenkin erilainen kun siinä on ihan uusi vaikuttava ainekin ja lääkärikin puhui nimeomaan kognition parantumisesta ja kyllä se tietää noista asioista, kun on syhäpolin lääkäri. Tai sitten se toivoo mun siinä samalla korjaavan ravitsemustilaa.

Alasajo sujuu hyvin. Ärsyttää vaan, kun se on niin hidasta hommaa. Aloittamisesta en joo oikein tykkää, kun tulee sitten niitä kaikkia mahdollisia ikäviä sivuvaikutuksia. :/

M-S kirjoitti...

Tuntuu että tota Brintellixiä on nyt määrätty vähän kaikille.. Mulla ajettiin alas Venlafaxin ja kohta pitäisi aloittaa tuo B, mutta en oikein tiedä mitä tekisin..

Pura kirjoitti...

Aa, en tiennytkään! Voi olla kun on uusi lääke. Mulle ei Venlafaxin sopinut ei sitten yhtään hrr... kamala lääke. Ainahan sitä voi kokeilla ja jos ei sovi niin vaihtaa johonkin muuhun. Tietty oma säätämisensä ja ne kaikki sivuvaikutukset ym. siinä.

Anonyymi kirjoitti...

Mikä siinä Venlassa sit oli? Mulla on kokeiltu vaikka mitä ja mikään ei oo sopinut, on tullut vakavaa allergiakohtausta ym., mutta tuota en ole vielä yrittänyt.

Pura kirjoitti...

Tosi pahat sivuvaikutukset, jotka ei lähteneet ollenkaan pois. Käsien vapina, sanojen unohtelu, vaikeus ajatella tai ilmaista itseään, kaikkien tunteiden häviäminen, zombie-olo... Joo, ei enää ikinä. Mut tietty se on ihan yksilöllistä, toisilla toi kyllä toimii.

M-S kirjoitti...

Mulla oli aika samat kokemukset Venlasta. Kädet tärisi niin, että kaiken pikkutarkan tekeminen vitutti. Tunsin oloni "tyhmäksi" kun pää oli niin jumissa, vaikka oon kuitenkin mielestäni ihan ok fiksu ja kouluja käynyt.. Aivan järkyttävä yöhikoilu, lakanat märät patjaa myöten. Hyötyjä ei tullut pienellä annostuksella ja sit taas nostoa kun yritettiin menin ihan hirveille ylikierroksille. Ja siis Venlasta vierottautuminen on ollu ihan järkyttävä kokemus. Ensin 4 viikkoa annoksen laskun ajan olin niin masentunut kun voi ihminen olla (en käyny oikeen suihkussa, ruuanlaitto takkusi, en saanut muutenkaan arjen perusaskareita tehtyä, en halunnu nähdä ketään, vihasin kaikkea ja kaikkia..). Ihmettelinkin että fyysisesti olo oli pysynyt suht hyvänä, mutta tulihan nekin viekkarit sieltä kun lääke loppui. Pari päivää lopetuksen jälkeen alkoi niin saatanalliset "sähköiskut" että jouduin viikon syömään Opamoxia täyden annoksen ku tuntu et tuun hulluksi sen nykimisen kanssa. Tää kokemus tuoreessa muistissa ei oikein houkuttele enää ikinä koskemaan mihinkään mikä vaikuttaa serotoniiniin.. Cipralexista aika samat sivuvaikutukset ja vieroitusoireet joskus 10v sitten. :E

Anonyymi kirjoitti...

Ootko koskaan kokeillut voxraa? Sitä ei kyllä suositella syömishäiriöiselle, mutta voi tehota masennukseen hyvinkin vaikka ssri:t ei tuntuisi toimivan. Energisoiva lääke, itse en vaihtaisi mihinkään.

Pura kirjoitti...

En muuten oo, enkä muista että sitä olis mulle edes ehdotettukaan. Mut just nyt mulla ei mee mitään lääkettä, että voisin ehkä ehdottaa sitä lääkärille.

Pura kirjoitti...

Joo siis mä voin niin kompata noita ekoja lauseita. Mä en tosin muista, että itse olisin mennyt ylikierroksille tai että lopettamisesta olis tullut mitenkään pahat oireet. Kai mä vaan odotin, että se saadaan vaihdettua johonkin toiseen. Ja mulla on ollut käytössä/kokeilussa aika paljon eri masennuslääkkeitä, mut ei mulla oo mistään muista tullut tollasia kamalia sivuvaikutuksia. :O Mut toivottavasti Brintellix auttaisi, jos päätät sen aloittaa.

Lähetä kommentti