torstai 25. elokuuta 2016

Madhouse cleaning day

Torstai. Siivouspäivä. Osaston uusi potilas oli siitä ihan ihmeissään. Ei akuuttiosastoilla kuulemma potilaiden tarvitse siivota. Mä kerroin nauraen, että meidän pitää siivota joka torstai. Ei tosin kylpyhuonetta. Meidän pitää imuroida huone, pyyhkiä lattia ja pölyt pöydän ja yöpöydän päältä ja vaihtaa lakanat ja vaihtaa puhtaat pyyhkeet. Mä olen kahdenhengen huoneessa vieläkin yksin, joten mun täytyi siivota yksin koko huone. Mut se ei ole iso homma eikä siinä edes mene kauaa.

Siivouksen jälkeen mulle tuli väsymys ja möks-fiilis. Mä menin sänkyyn makaamaan torkkupeittoni alle ja päätin, etten tule sieltä pois. Sain maata rauhassa muiden vielä siivotessa siihen asti, että hoitaja tuli tarkastamaan siivousjäljen ja patistamaan yhteisöön toiminnalliseenryhmään. Mä en olisi millään suostunut nousemaan, mut siinä vaiheessa kun uhattiin, että eräs mieshoitaja tulee vaikka sitten kantamaan mut yhteisöön, mun oli pakko nousta. Toiminnallisessa tunnissa meillä oli hoitajan järjestämä tietovisa pareittain. Minä ja mun parini voitettiin se.

Lounaalla oli soijanakkeja, perunamuusia ja porkkanaraastetta. Tai siis mulla oli, koska mulla on kasvisruokavalio. Sekin oli hyvää. Sairaalan lounaan kasvisruuat on musta aina tosi hyviä eikä se ole anan mielestä yhtään hyvä asia. Päivällisellä oli vihanneskeittoa ja jälkkäriksi jäätelöä! Kuningatarjäätelöpikarit. Mäkin söin. Mut siinä oli "vaan" 128 kcal. Ei ihan kamalan paha asia.

Torstai on osaston arkipäivistä ehkä tylsin, kun ei ole oikein mitään ryhmiä. Viikonlopusta lauantai on ehdottomasti tylsin, mut mä olen ollut nyt kaikki viikonloput heti osastolle kirjautumisesta asti kotilomilla pe-su, joten mun ei ole tarvinnut olla silloin osastolla. Lisäks mä oon ollut aina yhtenä arkipäivänä viikossa päivälomalla kotona klo 12.30-19.00. Että mä pääsen kiinni kotona asumiseen. Tosin lauantaisin on osastolla aina jotain spesiaalia ruokaa. Viime lauantaina oli kuulemma ollut tortilloja.


Illalla ennen seitsemän huonekiertoa istuin kylpyhuoneen lattialla lukitun oven takana ja viilsin vasenta kättä auki. Oli pakko. Höylän olin salakuljettanut osastolle. Vaikka ei saisi. Mä en kerro, kuinka mä sen salakuljetin laukkutarkastuksen ohi, koska mä en halua auttaa ketään muuta tekemään mitään kiellettyä. Mut mulla on keinoni. Anorektikot ja viiltelijät on tunnetusti maailman ovelimpia ihmisiä.

Ja se tuntui ah niin taivaallisen hyvältä. Mä olin melkein ehtinyt jo unohtaa miten hyvältä se tuntuukaan. Veri valui noroina eikä kukaan saanut tietää, kun mä myöhemmin menin hakemaan iltalääkkeitä ja iltapalaa käsi visusti hihan suojissa.

3 kommenttia:

M-S kirjoitti...

Tuollainen siivouspäivähän kuullostaa aika fiksulle! Pyrkimyshän kuitenki on hoitaa potilaita niin, että pärjäisivät myös osaston ulkopuolella, ja tuollainen säännöllinen siivousjuttujen tekeminen varmasti tukee sitä tavoitetta. Oikein hyvä että opetellaan taitoja, joita tarvii ihan perus-arjessa. Saatteko te jotain apua, jos tehtävät tuntuu liian vaikeilta? Tai tuleeko jotain sanktiota, jos siivousta ei hoida?

(ja liittymättä mihinkään pakko todeta että nyt himoitsen ihan hulluna tortilloja, kun ne on tullut jostain syystä parin päivän sisällä nii monessa paikassa esille.. :D)

Pura kirjoitti...

Ihan totta! Apua saa, jos ei osaa vaihtaa lakanoita tai pestä lattiaa (sellaistakin on ollut), mut hoitajat vaan neuvovat ja itse täytyy tehdä. En tiedä, mitä käy jos ei suostu siivoamaan. En ole koskaan nähnyt. Varmaan hoitajat pakottavat. Yleensä osasto on kuitenkin aina viimeistä paikkaa myöten täynnä, joten kaikilla on huonekaveri eikä kukaan kehtaa pistää kaveria siivoamaan yksin koko huonetta. :D

Pura kirjoitti...

P.S. Nyt sun on pakko tehdä tortilloja, ei tohon muukaan auta. Munkin tekee niitä muuten mieli. :D

Lähetä kommentti